علامہ اقبال کے معرکہ آرا خطبۂ الہٰ باد کے نوے برس

علامہ اقبال کے خطبہ الہٰ باد کا پس منظر

8 نومبر 1927ء کو برطانوی حکومت نے آئندہ آئین کیلئے تجاویز پیش کرنے والے کمیشن کا اعلان کیا۔ کمیشن سر جان ایلز بروک سائمن کی سربراہی میں اعلان کئے جانے والے کمیشن میں چھ اور ارکان شامل تھے۔چونکہ کوئی ہندوستانی کمیشن میں شامل نہیں کیا گیا تھا اس لئے بڑے پیمانے پر کانگریس اور آل انڈیا مسلم لیگ سمیت تمام جماعتوں کی طرف سے اس کی مذمت کی گئی اور کمیشن کے ساتھ تعاون نہ کرنے کے اعلانات سامنے آئے۔ علامہ اقبال نے پنجاب پراونشل مسلم لیگ کے جنرل سیکریٹری کی حیثیت سے بیان جاری کیا اور کمیشن میں کسی ہندوستانی کا نہ ہونے کو ہندوستان کے وقار پر حملہ قرار دیا۔ کمیشن کے بائیکاٹ کے بارے میں علامہ صاحب نے کہا کہ مسلمانوں کی مختلف جماعتوں کو غور و فکر کے بعد کوئی متفقہ فیصلہ کرنا چاہیئے۔ پنجاب پراونشل مسلم لیگ نے سر شفیع کی قیادت میں فیصلہ کیا کہ کمیشن کے ساتھ تعاون کیا جائے۔ یہ مرکزی مسلم لیگ کے فیصلے کے برخلاف تھا۔ ابھی یہ اختلاف سامنے آیا ہی تھا کہ مسلم لیگ کے سیکریٹری جنرل ڈاکٹر سیف الدین کچلو اور پنجاب کی صوبائی مسلم لیگ کے درمیان لیگ کی صدارت کے معاملے پر بھی اختلافات سامنے آگئے اور دسمبر 1927ء کے آخر میں مسلم لیگ دو دھڑوں میں تقسیم ہوگئی۔ ایک گروپ کو کلکتہ گروپ یا جناح گروپ کے نام سے بلایا گیا اور دوسرے گروپ کو لا ہور گروپ یا شفیع گروپ کا نام دیا جانے لگا۔

19مئی 1928ء کو وہ کمیٹی تشکیل دی گئی جسے نہرو کمیٹی کا نام دیا گیا۔کانگریس کے زیرِ اثر آل پارٹیز کانفرنس کی سب کمیٹی کی سربراہی پنڈت موتی لعل نہرو کر رہے تھے جس کو یہ ذمہ داری سونپی گئی تھی کہ وہ کانگریس کے مدراس میں ہونے والے اجلاس میں منظور کی گئی قراردادِ اتحاد کی بنیاد پر ہندوستان کا آئین تیار کرے۔ مقصد یہ تھا کہ برطانوی پارلیمنٹ سے اس کے نفاذ کا مطالبہ کیا جاسکے۔ نہرو رپورٹ سامنے آنے پر علامہ اقبال اس نتیجے پر مہنچے کے ”ہندوستانی پنڈتوں“ نے کوشش کی ہے کہ ہندوستان میں انگریزوں کا قایم کردہ حکومتی ڈھانچہ برقرار رہے اور اختیارات ہندو لیڈران کے ہاتھوں میں چلاجائے۔ 22 دسمبر 1927ء سے یکم جنوری 1928ء تک کانگریس کے زیرِ اہتمام کلکتہ میں آل پارٹیز کنوینشن منعقد کیا گیا۔ مقصد نہرو رپورٹ کو منظور کروانا تھا۔ مسلم لیگ نے نہرو رپورٹ میں پانچ ترامیم کی تجویز دی، صرف ایک تجویز منظور کی گئی باقی مسترد کردی گئیں۔

31 دسمبر 1928ء کو دہلی میں سر آغا خان کی صدارت میں ہندوستان کے مختلف مسلمان گروپوں کا ایک نمائندہ اجلاس منعقد کیا گیا۔ مسلم لیگ جناح گروپ نے اس اجلاس میں شرکت نہیں کی۔ اس اجلاس کو برصغیر کے مسلمانوں کے تمام اجلاسوں پر فوقیت حاصل تھی کہ تاریخی اعتبار سے ایسا اجتماع پہلے کبھی دیکھنے میں نہیں آیا تھا۔ اجلاس میں پندرہ قرار دادیں منظور کی گئیں، جن کی تفصیل انگریزی سیکشن میں دی جارہی ہے۔ جناح صاحب نے اگرچہ اس کانفرنس میں شرکت نہیں کی تھی تاہم انہوں نے اسے مسلمانوں کا اجتماعی فیصلہ قراردیتے ہوئے اس کی قراردادوں کو سراہااور لیگ کے دونوں گروپوں کو یکجا کرنے کی کوشش کی۔ 30مارچ 1929ء سے یکم اپریل تک مسلم لیگ کا اجلاس جناح صاحب کی صدارت میں دہلی میں منعقد ہؤا۔

شفیع گروپ نے شرکت نہیں کی۔ مسلم کانفرنس کی منظور کردہ قراردادوں کو سامنے رکھ کر جناح صاحب نے اپنے مشہور 14 نکات پیش کئے جنہیں انہوں نے اپنے خیالات نہیں بلکہ مسلمانوں کی آرا پر مبنی خیالات کا آئینہ قرار دیا۔ جناح صاحب نے واضح کیا کہ نہرو رپورٹ ہندوستان کے تمام طبقوں کی حمایت حاصل نہیں کرسکی ہے اس لئے اسے مارچ 1927ء کی ”دہلی مسلم تجاویز“ کے جواب میں ہندو تجاویز سمجھنا درست ہوگا۔ جناح صاحب کے چودہ نکات کی تفصیل انگریزی سیکشن میں شامل ہے۔ کانگریس نے حکومت برطانیہ کو نہرو رپورٹ کی منظوری کیلئے ایک سال کا وقت دیا تھا۔ 31دسمبر 1929ء کو یہ مدت پوری ہورہی تھی۔ اس رات کانگریس نے گاندھی جی کی قرارداد سوراج منظور کی جس کا مطلب تھا برطانیہ سے کامل آزادی۔ اس قرارداد کی منظوری کے ساتھ کانگریس نے نہرو رپورٹ سے دستبرداری کا اعلان کردیا۔

28فروری 1930ء کو آل انڈیا مسلم لیگ کونسل کے اجلاس میں مسلم لیگ کے دونوں دھڑوں نے شرکت کی اور مسلم لیگ پھر سے ایک ہوگئی۔ کانگریس نے نہرو رپورٹ کو منظور نہ کئے جانے پر سول نافرمانی کی تحریک شروع کردی تھی۔ مسلمانوں کی طرف سے مسلم آل پارٹیز کانفرنس نے قرارداد منظور کی کہ مسلمان اس تحریک میں حصہ نہیں لے سکتے کیونکہ یہ آزادی کی تحریک نہیں بلکہ درپردہ برطانوی حکومت سے ساز باز کی تحریک ہے اور درحقیقت کانگریس اپنی ترک شدہ نہرو رپورٹ کو ہی منظور کرانا چاہتی ہے تاکہ مسلمانوں اور دوسری اقلیت کی آواز کو دبایا جاسکے۔ ہندوستان کی مختلف جماعتوں کی طرف سے ایک لایحہ عمل سامنے نہ آنے پر حکومتِ برطانیہ نے انگلستان کی سر زمین پر گول میز کانفرنس کا اہتمام کیا تاکہ کسی متفقہ فیصلے تک پہنچا جاسکے۔ 12 نومبر 1930ء کو لندن میں پارلیمنٹ کی شاہی گیلری میں گول میز کانفرنس کا افتتاح ہؤا۔ کانگریس کے مرکزی رہنما جیلوں میں تھے اور مدعو نہیں کئے گئے تھے۔ یہ تھا وہ سارا پس منظر جس میں 29دسمبر 1930ء کو علامہ اقبال نے آل انڈیا مسلم لیگ کے اکیسویں سالانہ اجلاس کی صدارت کرتے ہوئے اپنا مشہور خطبہ الہٰ باد پیش کیا اور آج 29 دسمبر 2020ء کو اس معکہ آرا خطبہ کے 90 برس مکمل ہوگئے۔

Resolution of the All-India Muslim Conference,
1st January 1929

Whereas, in the view of India’s vast extent and its ethnological, linguistic, administrative and geographical or territorial divisions, the only form of government suitable to Indian conditions is a federal system with complete autonomy and residuary powers vested in the constituent States, the Central Government having control of only such matters of common interest as may be specifically entrusted to it by the Constitution;

And whereas it is essential that no Bill, resolution, motion or amendment regarding inter-communal matters be moved, discussed or passed by any Legislature, Central or Provincial, if a three-fourth majority of the members of either the Hindu or the Muslim community affected thereby in that Legislature oppose the introduction, discussion or passing of such Bill, resolution, motion or amendment;

And whereas the right of Moslems to elect their representatives on the various Indian Legislatures through separate electorates is now the law of land and Muslims cannot be deprived of that right without their consent;

And whereas in the conditions existing at present in India and so long as those conditons continue to exist, representation in various Legislatures and other statutory self-governing bodies of Muslims through their own separate electorates is essential in order to bring into existence a really representative democratic Government;

And whereas as long as Mussulmans are not satisfied that their rights and interests are adequately safeguarded in the Constitution, they will in no way consent to the establishment of joint electorates, whether with or without conditions,

And whereas, for the purposes aforesaid, it is essential that Mussalmans should have their due share in the Central and Provincial Cabinets;

And whereas it is essential that representation of Mussulmans in the various Legislatures and other statutory self-governing bodies should be based on a plan whereby the Muslim majority in those Provinces where Mussulmans constitute a majority of population shall in no way be affected and in the Provinces in which Mussulmans constitute a minority they shall have a representation in no case less than that enjoyed by them under the existing law;

And whereas representative Muslim gatherings in all Provinces in India have unanimously resolved that with a view to provide adequate safeguards for the protection of Muslim interests in India as a whole, Mussulmans should have the right of 33 per cent representation in the Central Legislature and this Conference entirely endorses that demand;

And whereas on ethnological, linguistic, geographical and administrative grounds the Province of Sind has no affinity whatever with the rest of the Bombay Presidency and its unconditional constitution into a separate Province, possessing its own separate legislative and administrative machinery on the same lines as in other Provinces of India is essential in the interests of its people, the Hindu minority in Sind being given adequate and effective representation in excess of their proportion in the population, as may be given to Mussulmans in Provinces in which they constitute a minority of population;

And whereas the introduction of constitutional reforms in the North-West Frontier Province and Baluchistan along such lines as may be adopted in other Provinces of India is essential not only in the interests of those Provinces but also of the constitutional advance of India as a whole, the Hindu minorities in those Provinces being given adequate and effective representation in excess of their proportion in population, as is given to the Muslim community in Provinces in which it constitutes a minority of the population;

And whereas it is essential in the interests of the Indian administration that provision should be made in the Constitution giving Muslims their adequate share along with other Indians in all Services of the State and on all statutory self-governing bodies, having due regard to the requirments of efficiency;

And whereas, having regard to the political conditions obtaining in India it is essential that the Indian Constitution should embody safeguards for protection and promotion of Muslim education, languages, religion, personal law and Muslim charitable institutions, and for their due share in grants-in-aid;

And whereas, it is essential that the Constitution should provide that no change in the Indian Constitution shall, after its inauguration, be made by the Central Legislature except with the concurrence of all the States constituting the Indian Federation;

This Conference emphatically declares that no Constitution, whosoever proposed or devised, will be acceptable to Indian Mussulmans unless it conforms to the principles embodied in this resolution.

Mr Jinnah’s Fourteen Points, 28th March 1929

The League after anxious and careful consideration most earnestly and emphatically lays down that no scheme for the future constitution of the government of India will be acceptable to Mussulmans of India until and unless the following basic principles are given effect to and provisions are embodied therein to safeguard their rights and interests:

(1) The form of the future Constitution should be federal with the residuary powers vested in the Provinces.

(2) A uniform measure of autonomy shall be granted to all Provinces.

(3) All Legislatures in the country and other elected bodies shall be constituted on the definite principle of adequate and effective representation of Minorities in every Province without reducing the majority in any Province to a minority or even equality.

(4) In the Central Legislature, Mussalman representation shall not be less than one third.

(5) Representation of communal groups shall continue to be by means of separate electorates as at present: provided it shall be open to any community, at any time, to abandon its separate electorate in favour of joint electorates.

(6) Any territorial redistribution that might at any time be necessary shall not in any way affect the Muslim majority in the Punjab, Bengal and the North-West Frontier Province.

(7) Full religious liberty, i.e. liberty of belief, worship and observance, propaganda, association and education, shall be guaranteed to all communities.

(8) No Bill or resolution or any part thereof shall be passed in any Legislature or any other elected body if three-fourths of the members of any community in that particular body oppose such a Bill, resolution or part thereof on the ground that it would be injurious to the interests of that community or in the alternative, such other method is devises as may be found feasible and practicable to deal with such cases.

(9) Sind should be separated from the Bombay Presidency.

(10) Reforms should be introduced in the North-West Frontier Province and Baluchistan on the same footing as in other Provinces.

(11) Provision should be made in the Constitution giving Muslims an adequate share, along with the other Indians, in all the Services of the State and in local self-governing bodies having due regard to the requirements of efficiency.

(12) The Constitution should embody adequate safeguards for the protection of Muslim culture and for the protection and promotion of Muslim education, language, religion, personal laws and Muslim charitable institutions and for their due share in the grants-in-aid given by the State and by local self-governing bodies.

(13) No Cabinet, either Central or Provincial, should be formed without there being a proportion of at least one-third Muslim Ministers.

(14) No change shall be made in the Constitution by the Central Legislature except with the concurrence of the States constituting the Indian Federation.

The draft resolution also mentions an alternative to the above provision in the following terms:

That, in the present circumstances, representation of Mussulmans in the different Legislatures of the country and other elected bodies through separate electorates is inevitable and further, the Government being pledged over and over again not to disturb this franchise so granted to the Muslim community since 1909 till such time as the Mussulmans chose to abandon it, the Mussulmans will not consent to joint electorates unless Sind is actually constituted into a separate Province and reforms in fact are introduced in the North-West Frontier Province and Baluchistan on the same footing as in other Provinces.

Further, it is provided that there shall be reservation of seats according to the Muslim population in the various Provinces; but where Mussulmans are in a majority they shall not contest more seats than their population warrants.

The question of excess representation of Mussulmans over and above their population in Provinces where they are in minority is to be considered hereafter.

For complete speech with Urdu translation visit here

For social media comments and more visit here

FB Comments:

Leave Your Facebook Comments Here

0 thoughts on “علامہ اقبال کے معرکہ آرا خطبۂ الہٰ باد کے نوے برس

جواب دیں

آپ کا ای میل ایڈریس شائع نہیں کیا جائے گا۔ ضروری خانوں کو * سے نشان زد کیا گیا ہے